Dvě top pomazánky: budapešť a guacamole

-

Pokud ještě přemýšlíte nad tím, jakou pomazánku použít na silvestrovské pohoštění, přináším vám dva top zdravé tipy: budapešť a guacamole. Každá z nich má pro nás jiný zdravotní přínos a jinou chuť, ale obě jsou naprosto skvělé!

Pomazánka budapešť

Možná tuto klasickou pomazánku znáte, přesto bych se s vámi chtěla podělit o recept, který bude nejen chutný, ale i zdravý. Při procházení různých kuchařek jsem totiž narazila i na recept s tatarkou a rostlinným „máslem“… My si raději dáme verzi plnou bílkovin (v podobě tvarohu) a vitaminů:

1 vanička (250 g) polotučného tvarohu (pokud nemáte problémy s váhou, sáhněte klidně po plnotučném, i tak to bude méně kalorické než kdybyste použili pomazánkové máslo, natož už zmiňovaný margarín)

1 malá cibule (nejlépe bílá nebo šalotka)

kvalitní sladká paprika a sůl

To nám na základní verzi stačí. Jako bonus můžete buď přímo do pomazánky nebo až na chlebíčky přidat čerstvá rajčátka a papriky.

Pokud máte děti a ty by vám tuto pomazánku nejedly, přidejte tajnou ingredienci: lžíci kvalitního kečupu. Bude potom nasládlá a přesně taková, jakou mají rády. A míchejte pomazánku s nimi, nechte je tam zamíchat kečup a smějte se, že je růžová (pokud máte holčičku) nebo krvavá (pokud máte kluka). Ručím vám za to, že si ji oblíbí!

Guacamole

Pod tímto tajemným názvem se skrývá pomazánka z avokáda. Je vlastně podobná jako budapešť, ale protože pochází z Mexika, je hlavní ingrediencí zralé avokádo.

1 avokádo

1 malá cibule (bílá nebo šalotka)

1 malý stroužek česneku

citronová nebo limetková šťáva (já používám můj oblíbená balzamikový ocet z calamansi z vomFass)

sůl

Avokádo rozpůlíme, zasekneme nůž do pecky, pootočíme a tím pecku elegantně vytáhneme. Musí být skutečně zralé – měkké a krémové, aby šlo vydlabat lžičkou, rozmačkat vidličkou a mělo konzistenci jako… jako pomazánka.

Rozmačkané avokádo ochutíme jemně nakrájenou cibulí, naškrábaným česnekem, solí a citronovou šťávou. Můžeme přidat i špetku čili. Ke guacamole se stejně jako k budapešti hodí čerstvá rajčata nebo paprika. Pokud chcete servírovat stylově, budete potřebovat mexické tortilly nebo ještě lépe – v troubě pečené tortillové chipsy.

Avokádo je vysoce výživná a zdravá potravina. Obsahuje omega 3 mastné kyseliny,  vitaminy A, B1, B2, B6 C a E, antioxidanty a minerály (hlavně vápník, hořčík, železo). Když k němu přidáme ještě cibuli a česnek, které obsahují síru a křemík, získáme dokonalý mix, který nás v zimním nečase nadopuje zdravím.

Image copyright: free/Pat Herman

Líbí se vám článek?

Share to Google Plus

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>