Novoroční předsevzetí: 8 tipů jak neselhat (2. část)

Je dávání si předsevzetí hloupost, předem odsouzená k neúspěchu? Nebo jen stačí změnit taktiku? V článku vám přináším další 4 tipy, které se týkají takových změn návyků, jako je např. hubnutí nebo přechod ke zdravé stravě, a které vám pomohou, abyste úspěšně začali – a také úspěšně zrealizovali – svoje předsevzetí.

Tip č. 5: nezačínejte měnit více věcí najednou

Pokud nejste zvyklí dělat změny a pravidelně na sobě pracovat, zkrátka vaše vůle ještě není příliš vytrénovaná, nedávejte si příliš složitá předsevzetí. Snaha kontrolovat více věcí najednou vás rychle unaví a nebude mít dlouhodobý efekt.

I Petr Ludwig, který v Konci prokrastinace radí používat ke změně několika návyků během krátké doby tzv. buzer lístek, dodává, že každý návyk vyžaduje min. 30 opakování, než se zafixuje a začneme jej dělat automaticky. Doporučuji tedy se každý měsíc zaměřit pouze na jeden nový návyk, a teprve až když se ho naučíme, můžeme přidat další.

Tip č. 6: doplňujte palivo včas

Dokud se nám nepodaří nový návyk zautomatizovat, což se může stát asi po měsíci, musíme stále znovu zapojovat vůli, a to nás vyčerpává. Nečekejte až na okamžik, kdy nebudete mít sílu pokračovat, nenechejte tělo hladovět nebo přepínat síly, ale doplňujte včas kvalitní „palivo“. I na hubnutí totiž tělo potřebuje energii, natož na pravidelný pohyb, který by měl být součástí každého zdravého života.

Když příliš tlačíte na pilu, tak se pila otupí. Na každé předsevzetí musíme mít dostatek síly – nejen té fyzické, ale i psychické. Nezapomínejte na doplňování energie všemi způsoby: přísunem kvalitního jídla a pití při fyzické námaze i při práci u počítače a pravidelnou kvalitní relaxací. Relaxovat samozřejmě nemusíte jen ležením nebo meditováním, ale podle charakteru vaší práce naopak třeba příjemnou vycházkou, popovídáním s kamarády, tvůrčí činností nebo přátelským zápasem v boxu – podle toho, co vám vyhovuje…

Nezačínejte také s novými návyky ve chvíli, kdy vás vyčerpává už jen samotný život (např. když se zrovna stěhujete, jste ve velkém stresu, máte malé dítě apod.). Jedině, že by vám nový návyk život ulehčil – můžete se naučit lépe hospodařit s časem, pravidelně relaxovat… V žádném případě na sebe ale neklaďte zbytečně vysoké nároky a hlavně si nevyčítejte, pokud něco nesplníte!

Tip č. 7: zajistěte si know-how

Rozhodli jste se zhubnout, ale nemáte informace o tom, jak to správně udělat? Nebo máte naopak mnoho různých informací, ve kterých se nevyznáte? Najděte si svého odborníka, který vám s tím poradí – navést vás může i jedna konzultace o základních principech hubnutí, jeden e-mail…

Prosím, nepodceňujte to! S lidmi, kteří se vydali cestou hladovění anebo diet, které jim poradila kamarádka, a následných jojo-efektů nebo přímo zdravotních problémů, se ve své praxi setkávám až příliš často… A to ani nemluvím o tom, že mnoho problémů jako stálá chuť na sladké je zapříčiněno právě chybami, které při hubnutí většina lidí dělá.

Tip č. 8: nenechte se zdeptat prvním neúspěchem

I když se někdy nezadaří dodržet předsevzetí, nevzdávejte to. To, že jste vydrželi „jen“ 10 dnů a jedenáctý den jste všechno porušili, neznamená, že vaše snaha neměla žádný výsledek. Jen se nesmíte vzdát. Pochvalte a odměňte se za to, že jste vydrželi 10 dnů, a jděte do toho znovu – s tím, že tentokrát třeba vydržíte 11 dnů. Pokrok není v tom, že nic nezkazíte, ale v tom, že když selžete, zkusíte to znovu a lépe.

Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better. Samuel Beckett

Hodně úspěchů přeje

Lenny

Image copyright: Nefis by DeviantArt

Líbí se vám článek?

Share to Google Plus

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>