Novoroční předsevzetí: 8 tipů jak neselhat (1. část)

Dali jste si nějaké novoroční předsevzetí? A jak jste na tom s vaším předsevzetím dnes, ve druhé polovině ledna? Pokud špatně, patříte mezi většinu lidí, kteří jsou na tom podobně jako vy. Ale proč? Je dávání si předsevzetí hloupost, předem odsouzená k neúspěchu? Nebo jen stačí změnit taktiku? V článku vám přináším několik tipů, které se týkají předsevzetí typu „od ledna začínám hubnout“ a které vám pomohou, abyste začali lépe a příště neopakovali stejné chyby.

Tip č. 1: nedávejte si příliš obecné předsevzetí

Pokud si místo předsevzetí řeknete např. „zhubnu“, „budu běhat“, „začnu cvičit“, „udělám něco pro své zdraví“… tak pravděpodobně neuděláte nic. Splnění předsevzetí vyžaduje konkrétní vizi a plán kroků, pomocí kterých se dostanete ke svému cíli.

Předsevzetí si raději dávejte ve formě, která jde rozdělit na jednotlivé úkoly a jde zpětně zhodnotit, např. od ledna začnu každý den 10 minut cvičit ty a ty konkrétní cviky, tím a tím způsobem změním svůj jídelníček atd.

Pokud jde o hubnutí, mohl by váš plán znít „zhubnu 4 kg za každý měsíc, abych měla do června o 20 kg méně než dnes“, ale toto vám určitě nedoporučím. Nadváha může mít různé příčiny a jen zjištění, co právě vám pomáhá nebo brání zhubnout, může zabrat několik měsíců – a toto zdržení vás může zbytečně stresovat.

Navíc pokud už nejste nejmladší nebo pokud máte metabolismus zaškrcený předchozím hladověním, bude vám zpočátku trvat déle, než se hubnutí po změně jídelníčku projeví. Proto doporučuji raději zařazovat konkrétní kroky ke zdravější životosprávě, která je i předpokladem zdravé váhy.

Tip č. 2: najděte vnitřní motivaci

Nesoustřeďte se na odměny, tresty, ani na cíle, kterých chcete dosáhnout. Soustřeďte se na cestu. Nehubněte, učte se být zdraví – tím se vracím k závěru tipu č. 1. Hledejte potraviny, které vám chutnají. Najděte si způsob, který vám vyhovuje.

Uvědomte si, proč to děláte, co vám to přinese nebo jak vám to pomůže v naplňování vašich životních vizí. Rozhodně nezačínejte hubnout jen proto, že začala kamarádka, že hubnou všichni nebo dokonce že to po vás chce partner, jinak že se mu nebudete líbit (v tom případě raději vyměňte partnera, nezahazujte svoji sebeúctu!).

Tip č. 3: nezačínejte s příliš velkým úkolem

Jak říká Petr Ludwig v knize Konec prokrastinace, vůle je jako sval, který je nutné trénovat postupně. Abychom vůbec s něčím efektivně začali, je potřeba zvolit první krok co nejmenší – přesně takový, který máme pocit že zvládneme a necítíme z něho strach nebo nechuť.

Rozdělte velký úkol na malé úkoly – vždyť i každý malý pokrok se počítá a žádná kniha se nenapíše vcelku, ale vždy po kapitolách. V případě vytváření návyku na nějakou činnost si nejdřív dejte minimální hranici, kterou jste schopní zvládnout třeba 7 dnů po sobě – uběhnout každý den 100 m, sníst každý den 1 porci zeleniny atd., a tuto hranici zvyšujte postupně, až když si na činnost zvyknete (nejlépe za 30 dnů).

Tip č. 4: plánujte

Pokud nic neplánujete, dostává vaše vůle zabrat víc, než dokáže snést, protože se musíte rozhodovat stále znovu a znovu. Váš zdravý jídelníček začíná už nákupem v obchodě a plánem na příští den! Naplánujte si do svého rozvrhu přestávky na jídlo a také si naplánujte alespoň přibližně, co budete jíst – nestane se vám, že po celodenním hladovění přijdete domů a sníte, na co přijdete.

Druhá část rady se týká nakupování. Uvědomte si, že sníte jen to, co si koupíte (to se samozřejmě netýká různých návštěv, pracovních obědů a oslav). Plánujte váš jídelníček a podle toho nakupujte. Kupujte zdravé potraviny a dostatek čerstvé zeleniny, vyhýbejte se vyloženě nezdravým. Při rozhodování v obchodě stačí zapojit vaši vůli jen na hodinku, kdežto taková čokoláda schovaná doma ve skříni vás bude lákat tak dlouho, dokud ji celou nesníte…

 

Další 4 tipy vám přinesu již brzy v pokračování článku!

Pokud byl pro vás článek užitečný, sdílejte ho se svými přáteli + dejte mi to vědět!

 

Image copyright: Nefis by DeviantArt

 

Líbí se vám článek?

Share to Google Plus

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>